Sider

fredag 14. februar 2014

Edinburgh Desember 2013

Hei og godt nytt år dere! Jepp, I know, det er lenge siden nyttårsaften. Det er enda lengre siden 1.desember og det var sist jeg blogga. Dagene har flydd unna, så det har rett og slett ikke blitt prioritert.

Men nå tenkte jeg at jeg skulle vise fram noen bilder fra juleturen vår. I bursdagsgave fra Kim (veldig på etterskudd) fikk jeg tur til Edinburgh i romjula. Tidlig på morgenen første juledag dro flyet fra Værnes, for en mellomlanding i Amsterdam før vi dro videre til Edinburgh. Første dagen ble ikke helt fantastisk da jeg var stuptrøtt i tillegg til at bagasjen min ikke kom sammen med oss. Den kom ikke før morgenen etter. Det er jo kjekt å kunne shoppe på KLM sin regning da, men hva er åpent første juledag i Skottland da tror dere? INGENTING! Derfor var jeg litt grinete kan man si. Heldigvis har jeg jo så flott følge!

Dagene i Edinburgh gikk fort. Vi fikk sett mye, vi hadde fint vær, byvandring, shopping, god mat, avslapping. Det var rett og slett herlig. Kort oppsummering av ting vi gjorde eller så: reiste med guidebuss rundt i byen, så på Edinburgh Castle, gikk opp på Arthurs point (gammel vulkan, som nå er et stort grønt friområde midt i byen), Skott monument, parlamentet, Dronningens bolig når hun er i Edinburgh, botanisk hage, julemarked +++

Her kommer et lite utvalg av bildene vi tok da vi var der:


Meg første dagen, hengende på et gjerde utenfor Edinburgh Castle og ser på den nye byen som skal utforskes.


Kjæresteparet på tur.


Kjekkasen min utenfor Edinburgh Castle


Kim peker mot toppen av Arthurs Point. Fotografen gjorde ikke helt jobben, for det hadde jo vært gøyere om det hadde sett ut som han tok på toppen. Anyways, opp dit gikk vi, i knallfint vær. En kjempefin tur, som endte i en kjempefin utsikt. Arthurs Point er en gammel vulkan midt i byen, men som nå er et stort og meget populært friområde midt i byen. Dette var kanskje det fineste på hele turen, sammen med botanisk hage.


Kim på toppen


Meg på toppen


Fornøyd på toppen av Arthurs Point


Her er et bevis på at vi var der sammen også.


Skott Monument. Oppi toppen der var vi. MANGE trappetrrinn og det blir smalerer og smalere...


...og smalere! Jeg skjønner hvorfor de sa at menn med litt pondus eller folk med klaustrofobi ikke burde gå helt opp. Ganske gøyal bygning og det var helt utrolig hvor langt man så oppover i etasjene der. 


Meg på veg inn i botanisk hage. Neste gang vi er i Edinburgh skal vi sørge for å være der på våren eller tidlig-sommeren for da tror jeg det er helt magisk der. Det var jo kjempefint i desember til og med. Vi storkosa oss der vi tusla rundt i parken. Nerder på tur sa du? Ja, sånne r det når en anleggsgartner og en landskapsarkitekt drar på tur.


Linselusa poserer velvillig for fotografen..


..mens denne karen var mest interessert i å få karamellkjeksene som jeg hadde i veska.

Hotellet vi bodde på heter Jurys Inn og ligger meget sentralt i Edinburgh. Fint hotell, med helt grei standard, gode senger og god frokost. Kan anbefales.


Så skal jeg prøve, virkelig prøve og ikke la det gå flere mnd før neste gang jeg blogger. Har jo egentlig mye jeg kan blogge om, i hvertfall husting etter hvert. I morgen kanskje jeg til og med kan vise fram et bilde av badet så langt som det er kommet. Vi får se!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar